Hoppa till innehåll

Baguetter

6 december, 2010
tags:

Häromdagen var jag sugen på att göra bröd till Chili con Carnen vi skulle ha till middag, men eftersom min framförhållning inte var den bästa var alltså surdegsbröd uteslutet. Jag gick igenom Jan Hedhs bok, Bröd, och hittade faktiskt bara ett enda recept på bröd som gick att baka samma dag som det skulle ätas – och det var baguetter.

Det tog c:a 8 timmar från det att jag startade degen till brödet stod varmt och doftande på bordet, men av det var det bara c:a 20 minuters arbete totalt, plus 20 minuter i köksmaskinen, resten var jästid. Men det var väl värt sin väntan. Baguetterna blev riktigt bra, t.om. sonen som ihärdigt vägrar äta något bröd som jag bakar, tog två bitar och tyckte det var väldigt gott.

Ett plus är att bröden kan frysas in, och kör man sedan in dem i ugnen i 100 grader är de som nya igen.

No comments yet

Lämna en kommentar