Skip to content

Kanelbulleterapi

6 februari, 2011

Tiden räcker dåligt till när jag läser 150%, jobbar två jobb och så alla vardagliga sysslor på det. Idag behövde jag dock lite terapi, och det i form av kanelbullsbak. Eller…det blev inte bara renodlade kanelbullar, utan även lite improvisation.

Recept för 35-40 st:

50 g jäst, 5 dl mjölk, 150 g smör, 1.5 dl socker, 0.5 dl salt, 15 dl vetemjöl, kardemumma.

Gör så här: Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till drygt 37 grader och klicka i rumsvarmt fett. Häll vätskan över jästen, rör så att den löser sig. Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet. arbeta degen blank och smidig. Jäs 30 min övertäckt. Ta upp degen och arbeta igenom den med så lite extra mjöl som möjligt. Kavla ut till en tunn deg och lägg på fyllning.
Fyllning: 100 g mjukt smör, 4 msk socker, 2 msk vaniljsocker, 1-2 msk kanel.
Låt jäsa i 30-40 min. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 225 grader i ugnen 8-10 min.



Vaniljbullar


Vaniljbullar med blåbär

No comments yet

Kommentera

