Hoppa till innehåll

Pepparkakor (1 av 277)

4 december, 2010

Om jag ska vara alldeles ärlig så tycker jag att köpt pepparkaksdeg är allt annat än gott. När man dessutom vet att det tar under en halvtimme att göra egen, och man för det mesta har alla ingredienserna hemma så finns det då verkligen ingen anledning att köpa den färdig.

Förra året hittade jag ett utmärkt pepparkaksrecept hos Mimmis mat. Jag ljuger inte om jag säger att jag bakade enligt detta recept mellan 8-10 ggr förra julen. Dofterna när man kokar upp sirapen, smöret och kryddorna är oemotståndliga. Denna degen tar exakt 11 minuter att blanda ihop, och sedan ska den så klart stå kallt över natten, så man behöver lite framförhållning, men 11 minuter – det är inte den stora arbetsinsatsen direkt.

Men eftersom målet är att baka 277 sorters kakor på ett år, så tog jag mig an utmaning nr 1 igår – nämligen Jan Hedhs recept på pepparkakor. Detta receptet är inte för den sockerkänsliga personen, det innehåller nämligen sirap, strösocker och farinsocker. Och så klart smör och grädde. Till skillnad från det andra receptet ska det inte kokas, utan blandas ihop för hand, vilket var relativt tungt, men eftersom jag gillar att träna så blev jag glad när jag kunde kombinera två intressen samtidigt. Degen tog c:a en halvtimme att göra och så fick den stå kallt över natten.

Idag fick vi bakat ut både pepparkakor och pepparkakshus och degen smakar helt ljuvligt, och det gör även de färdiga pepparkakorna.

One Comment leave one →
  1. Karolina permalink
    13 december, 2010 04:50

    Hej Madde vilken rolig utmaning du gett dig in på:)Ska bli roligt och följa hur det går:) och längta efter alla goda kakor:) får testa något av de alla recept när jag är tillbaka i Svea. Kram Karolina

Lämna en kommentar